Bedrijfscoaching-Sociaal-Ondernemersschap-Blog
Bron: BusinessBecause.com

Het Skoll Center voor Sociaal Ondernemerschap van de Universiteit van Oxford is toonaangevend op baanbrekend gebied, door ondernemerschap te combineren met positieve sociale verandering.

Kan sociale innovatie die wordt gestuurd door marktwerking een positieve wereldwijde verandering teweegbrengen?

Het World Inequality Report 2018 geeft aan dat in bijna elke mondiale regio de ongelijkheid toeneemt. Hierbij komt twee keer zoveel van de groei sinds 1980 terecht bij de wereldwijde top 1% van de verdieners, in vergelijking met 50% van de armsten.

De meest recente schattingen van de Wereldbank laten zien dat 1 op de 10 mensen in de wereld onder de armoedegrens leven van $1.90 per dag. Ongeveer 83 miljoen mensen over 45 landen hebben noodvoedselhulp nodig, en verwacht wordt dat dit aantal met tenminste 20% zal stijgen over de aankomende 15 jaar.

Gezonde arbeidsmarkten zijn belangrijk voor economische ontwikkeling, echter heeft 60% van de jonge mensen tussen de 15 en 24 momenteel geen baan. Als deze sociale problemen geen somber genoeg beeld geven, dan tonen cijfers uit 2017 dat de wereldwijde uitstoot van koolstofdioxide weer toeneemt, na drie jaar gelijk te zijn gebleven.

Overweldigend, toch?

Onder deze omstandigheden kan men met recht verwachten dat internationale instanties middelen mobiliseren en deze dringende mondiale problemen aanpakken. Velen hebben echter betoogd dat ontwikkelingshulp een negatief effect heeft op de economieën van de ontvangende landen, als gevolg van gefragmenteerde bezorgingssystemen en vermindering van de beleidsruimte van de overheid.  In deze wanorde voelde één concept als het eureka-moment voor veel van de begaafden in het ontwikkelingsveld – de sociale onderneming.

Innovatie & Sociale Verandering

Sociaal ondernemen plaatst een sociale missie in het hart van ondernemingen die op de markt concurreren. Het heeft tot doel de karakteristieke innovativiteit van de markt en hun winstgevende drive te verbinden met concrete problemen die de samenleving van vandaag tegenhouden. De Skoll Foundation, opgericht in 1999, is een van de toonaangevende organisaties op het gebied van sociaal ondernemen. Ze investeerde $400 miljoen dollar wereldwijd in sociale ondernemingen. In 2011 was een derde van de Forbes’s ‘Top Social Entrepreneurs’ een Skoll-onderscheiding.

In 2003 werkte de Skoll Foundation samen met Saïd Business School aan de Universiteit van Oxford om het sociale impactcentrum van de school op te richten, The Skoll Center for Social Entrepreneurship.

“Een van de centrale principes van sociaal ondernemerschap is systeemverandering, of het verstoren van een status-quo die oneerlijk of onrechtvaardig is en leidt tot marginalisatie”, legt Peter Drobac uit, de nieuwe directeur van het Skoll Center.

“Een verlies aan vertrouwen in leiders is geroeid door het vergroten van ongelijkheid en sociale verdeling. Er is een reële kans om dit leiderschapsvacuüm tegemoet te komen door innovators uit de privésector die nieuwe ideeën en oplossingen brengen. ”

Macarena Hernández de Obeso, die een Oxford Saïd MBA heeft en een Skoll-beurs ontving, is een sociaal ondernemer uit Mexico, en mede-oprichtster van Language Amigo, een sociale onderneming die universitaire studenten Spaans verbindt met Latijns-Amerikaanse jongeren die werk zoeken.

“Alle sociale problemen zijn systeem-problemen”, zegt Macarena. “Ze zijn aan elkaar verbonden, je bent als ondernemer gewend om snel te reageren op veranderende omstandigheden. Die buigzame mindset is erg belangrijk voor het oplossen van complexe sociale problemen.”

Goede doelen versus Sociale onderneming

Ahmed Abu Bakr, afgestudeerd aan Saïd Business School, is mede-oprichter van Jeeon, een bedrijf dat hoogwaardige gezondheidszorg wil leveren aan de armen op het platteland in Bangladesh. Hij legt uit dat de schommelingen in de aangeboden hulp een niet-duurzame omgeving creëert voor veel door sociale impact gedreven organisaties.

“We wilden altijd een sociaal probleem oplossen, en we konden dit doen door afhankelijk te zijn van fondsen of op een meer duurzame manier”.

“Waarom kiezen voor de duurzame manier? Er zijn hypes rond sociale kwesties die de stroom van fondsen beïnvloeden. Middelen komen beschikbaar voor bepaalde perioden voor bepaalde problemen, en worden uiteindelijk doorgestuurd naar anderen.”

“Het heeft geen zin om iets nieuws te beginnen en een paar jaar later geen geld te hebben terwijl je echt op grote schaal impact hebt gecreëerd. Het is belangrijk om ervoor te zorgen dat sociale problemen worden opgelost onafhankelijk van de prioriteiten van wereldwijde hulp.”

Macarena, die tijdens een vorig project benadeelde vrouwen hielp ondernemer te worden, kreeg te maken met issues rondom het aantrekken van fondsen. “We waren geen marktbehoefte”, zegt ze. “We waren een sociaal probleem aan het oplossen zonder een marktwerking, en daarom vonden we het moeilijk in te schalen”.

“Aan de andere kant zijn we in het geval van Language Amigo wel een duidelijk marktprobleem aan het oplossen, terwijl we tegelijk een sociaal probleem aanpakken. Door deze marktkansen aan te boren die een sociaal probleem helpen oplossen, is een onderneming schaalbaar. ”

The Skoll Centre & Oxford Saïd

De samenwerking van het Skoll Center met Oxford Saïd biedt een trainingsterrein voor MBA-studenten, die hen voorbereidt om een ‘spel-veranderaar’ te worden op het gebied van sociale impact. Studenten testen hun ideeën en zijn verbonden met niet-gouvernementele organisaties, beleidsmakers, collega-ondernemers en potentiële investeerders.

James Dickson, een student van Oxford Saïd die nauw betrokken is bij het Skoll Center, zegt dat een MBA helemaal draait om ervaringsleren. “We hebben lessen waarbij we zeer academische ideeën tot leven brengen”.

“Dit soort ‘doorleven’ van het probleem en ‘ín het idee zijn’ is iets dat de school echt benadrukt. MBAs gaan over ‘doen’. De cursus geeft jonge leiders tools om hoog presterende organisaties op te bouwen.”

Hoewel het idee van sociaal ondernemerschap misschien nog in de kinderschoenen staat in het internationale ontwikkelingsdebat, vormt de essentie ervan een krachtige uitdaging voor hoe we het bedrijfsleven en de samenleving van vandaag bekijken.

Ondertussen verbinden instellingen zoals het Skoll Center gepassioneerde en scherpe geesten met elkaar, om de weg te effenen.

Wilt u met uw onderneming ook een grotere sociale impact? Neem dan contact op met Bedrijfscoaching.nl, en we verbinden u met de juiste coach.

Bedrijfscoaching-Sociaal-Ondernemersschap2-Blog

X